De tidiga åren, nutid och framtid.

Petter Mikaelsson, koncernchef och grundare, berättar historien om Repay.

Drömmen om att starta ett företag med fokus på att skära stål fanns redan när Petter Mikaelsson jobbade på Nejmans Exportaffär i Trollhättan.  I slutet av 1990-talet föddes Repay som idag har anläggningar över hela landet.

– Vårt koncept är framgångsrikt i sig men en del av framgången handlar också om den speciella Repaykulturen. Den lägger vi stor vikt vid, säger Petter Mikaelsson.

Nejmans Exportaffär i Trollhättan handlade med överskottsmaterial i form av uddasortiment av stål, riven takplåt, skruv och spik. Petter Mikaelsson arbetade där ända fram tills företaget lades ner i början av 1990-talet. Då bestämde sig Petter och hans fru Lotta för att satsa på den dröm som båda gått och grunnat på under flera år.

– Jag hade en idé om en lokal stålgrossist som istället för sekunda och udda skulle erbjuda riktiga grejer, särskilda kvaliteter och certifierat stål, berättar Petter.

Petter och Lotta startade företaget i Trollhättan men samtidigt växte sig längtan hem till Skellefteå allt starkare. Vid ett besök i hemstaden 1994 hittade familjen sitt drömhus och bestämde sig för att flytta hem. Petter fortsatte dock att veckopendla till Trollhättan och företaget där.

Något år senare fick Petter ett tips om att Skellefteåföretaget Stålteknik AB var till salu.

– Då föddes tanken på att fokusera på plåtskärning, något som Stålteknik alltid varit bra på. Vi förstod att den här specialiseringen skulle kunna göra oss till en del i kundernas verksamhet, att vi kunde ta över den lilla delen i processen utan att konkurrera med kunden, förklarar Petter.

Nu hade Petter och Lotta två företag, ett i Skellefteå och ett i Trollhättan. Med tiden ändrades inriktningen och även företaget på västkusten gick från att vara en lokal stålgrossist till att syssla med skärning. I samband med det föddes Repay 1997. Då var också konceptet glasklart: Repay skär plåt och kapar stål.

– Redan från början var det gasskärningen som var vår huvudteknik. Och så är det fortfarande. Gasskärningen är det vi är och vill vara kända för. Vi fokuserar stenhårt på kärnverksamheten, satsar alltid framåt oavsett om det är goda eller sämre tider, betonar Petter.

I goda tider är vi 100 % snabbare än alla konkurrenter

Petter Mikaelsson

Kulturbärare
Ända från början har Repay lagt stor vikt vid den interna företagskulturen, den som idag går under namnet Repaykulturen. Den handlar om allt från hur man beter sig mot varandra och kunder till arbetssätt, delaktighet och utbildning. Utmaningen är dock hela tiden ledstjärnan. Man kan alltid bli snabbare och bättre. Man måste inte alltid vinna men bara genom att ständigt försöka sker en utveckling, både av företaget och medarbetarna.

– Kan det bli bättre? Kan vi arbeta smartare? Svaret är nästan alltid ja, men det är viktigt att konkretisera vad vi vill uppnå. Om vi alla är lika galet envisa kommer utvecklingsmöjligheterna att följa med det.

Snabb, snabbare, snabbast
Ett exempel är hur Repay ständigt satsar på snabbare leveranser till kunderna.

– I goda tider är vi 100 % snabbare än alla konkurrenter, men under sämre tider blir våra leveranstider inte lika unika. Vi måste alltså bli ännu snabbare, och har kommit fram att vi vill halvera leveranstiden jämfört med dagens läge. Alla är med i förändringsarbetet. Inom arbetsgrupperna kommer de fram till flera mindre förbättringar som tillsammans blir en lösning. Jag är övertygad om att vi fixar det.

Rätt person, rätt utbildning, rätt expert
Förutom vilja och höga ambitioner kräver utmaningar av det här slaget också stor kunskap och gedigen erfarenhet. För att medarbetarna ska få det och dessutom känna att de utvecklas vidare lägger Repay stor vikt vid internutbildningar.

– För att leverera snabbt och rätt krävs specialister inom alla områden. På Repay är det viktigt att medarbetarna får rätt förutsättningar att bli experter. Det snackas mycket om att rätt utbildningar saknas inom branschen. Vår strategi är att rekrytera personer med rätt inställning, sedan ordnar vi utbildningen internt, förklarar Petter.

Repay erbjuder sina nyanställda ett utbildningspaket bestående av delarna Rekryt, Intro, Grund och Expert som är den mest omfattande delen och även den som utformas olika beroende på arbetsuppgift. Det finns också en kurs för de medarbetare som går vidare till någon form av ledande befattning.

– Det här bär frukt, det har vi redan sett. Jag vill att samtliga personer inom företaget har möjligheten och ansvaret att vara expert på sin uppgift, möjligheten att bli bäst. För vår tillväxt är det absolut avgörande att vi har nyckelpersoner som kan och känner företagets själ utan och innan. En sådan kulturbärare kan starta upp ett nytt kontor från noll vart som helst, hon eller han bär på all den kunskap som behövs för att rekrytera och utbilda rätt personer.

Kontorsnissen utmanar
Det märks att Petter Mikaelsson njuter av ett visst tävlingsmoment i vardagen. Och trots att han numer håller sig mer på kontoret än på verkstadsgolvet så händer det titt som tätt att han dyker upp i skärningen.

– För flera år sedan roade jag mig med att försöka slå hastighetsrekord med en viss typ av order, jag skar all plåt på 8 timmar när det var beräknat till 10-12 timmar. Det händer fortfarande att jag utmanar de andra, bara för skoj skull. Men numer slår jag dem inte på fingrarna. Vi är som sagt experter på olika saker.

Erfarenhet skapar mod
Enligt Petter Mikaelsson ligger en del av Repays framgång i det faktum att man inte är rädda för att prova nya saker. Man ser också till att alltid hitta snabba lösningar på de problem som dyker upp. Att misstag begås ser Petter inte som ett problem så länge man lär av dem.

– Det kan visa sig bli fel första eller andra gången, men till slut hittar vi rätt. Vi måste tåla att slå huvudet i väggen några gånger innan vi hittar dörren som leder framåt. Vi ska växa, bli större och bättre. Det gör vi genom att anställa människor som brinner för företaget. Alla som jobbar på Repay kan vara med och påverka såväl arbetssätt som processer, och genom denna delaktighet får vi också engagerade medarbetare.