Tillväxt tillsammans

Nyheter

Flera hundra ton plåt till Tingstadstunneln

7 juni 2022

Repay i Uddevalla ska leverera 200 ton skuren plåt till första etappen av renoveringen av Tingstadstunneln i Göteborg. Leveranserna går till LM Stålteknik som är en av entreprenörerna i jätteprojektet.

Kö till en tunnel Foto: Erik Lundin, CC BY - SA 3.0, via Wikimedia Commons

– Repays leveranser är avgörande för att vi ska kunna utföra vårt jobb i tunneln, säger Thomas Kilmyr, vd på LM Stålteknik.

LM Stålteknik i Lödöse är ett produktionsbolag med ett 20-tal medarbetare som är inriktat på tillverkning och montage av stålkonstruktioner. Vid renoveringen av Tingstadstunneln gör företaget all stålförstärkning till tunnelns in- och utfarter. För detta kommer det krävas enorma mängder skuren plåt, som svetsas ihop till lådor som kläs över betong och balkar. En beräkning i dagsläget pekar på runt 600 ton plåt totalt under renoveringens båda etapper. Etapp ett pågår april-november 2022 och etapp två startar i april 2023.

– Kriget i Ukraina har lett till att det är svårt att få tag på plåt. Repay har gjort ett fantastiskt jobb med att ordna stora mängder plåt till första etappen, säger Thomas Kilmyr.

Han menar att Repay är lätta att jobba med, har korta ledtider och erbjuder den leveransprecision som LM Stålteknik kräver. 

– Vi har jobbat mycket med Repay förut, men det här är det klart största projektet. De är vår huvudleverantör av skuren plåt och det flyter på fint. Helt kort går det till så att vi skickar ritningar på hur vi vill ha plåten och sedan levererar de färdigskurna plåtar till oss med full spårbarhet enligt EXC3-krav, säger Thomas Kilmyr. 

Patrik Klingborg, platschef på Repay i Uddevalla, är mycket nöjd över att LM Stålteknik valt dem som huvudleverantör av skuren plåt i samband med renoveringen av Tingstadstunneln.

– Vi har jobbat med LM Stålteknik i flera år och byggt upp en god relation och det känns jättefint att vi nu landat årets största uppdrag genom dem. Ordern har lett till både nyanställningar och investeringar i nya maskiner, säger Patrik Klingborg, platschef Uddevalla. 

En av Repays styrkor är att enheterna över hela landet kan ha ett nära samarbete vid behov. Det är de stora leveranserna av skuren plåt till LM Stålteknik ett bra exempel på. Uddevalla har fått hjälp av Repay i Avesta och Strömsund med att skaffa fram och skära delar av plåtleveransen.

– Det är hårt tryck nu i Sverige på leverantörerna av skuren plåt, svenska producenter måste steppa upp på grund av kriget. Tillsammans har vi på Repay ett stort nätverk och kan fortfarande få fram stora mängder plåt.

Att flera Repay-enheter är inblandade är ingenting som slutkunden märker, de får enbart offert från en ort.

– För oss är det viktigt att vi är så enkla som möjligt att göra affärer med, det ska vara smidigt för kunden. 

 

FAKTA:

Tingstadstunneln är en motorvägstunnel som via E6 förbinder Hisingen med övriga Göteborgs fastland. Tunneln är 455 meter lång och trafikeras av 120 000 fordon per dygn. Den ska nu renoveras under 1,5 år.

Foto: Erik Lundin, CC BY - SA 3.0, via Wikimedia Commons

Kö till en tunnel
  • Webbshop