Tillväxt tillsammans


Nyheter

Kit - leveranser sparar tid och pengar åt kunden

1 SEPTEMBER 2022

Repay har under många år erbjudit materialsatser, som också brukar omnämnas som kit-leveranser. Det är en kostnadsfri tjänst som innebär att kunderna kan få färdigsorterade kit med plåtar av olika dimensioner och kvalitet.

– Vi levererar kundens kit i en pall, så när kunden får den är allt klart att köra in till exempelvis svetsbåset. Kunden slipper själv plocka om pallarna och sortera vad som ska in i svetsbåset, säger Robert Gjersvold, teknisk säljare på Repay i Strömsund.

Robert Gjersvold, teknisk säljare Repay Strömsund

En typisk kund som har stor nytta av kit-leveranser är ett tillverkande företag som använder många olika dimensioner och olika plåtkvalitéer i sin egen produktion. I deras beställningar kan det ingå artiklar av bockad plåt, gasskuret, laserskuret eller handelsstål.


– Inom verkstadsindustrin är det vanligt med företag som beställer många olika sorters bitar varje vecka och sedan har de en person på verkstaden som sorterar ut materialet innan det går till svetsaren. Det tar tid. Genom våra kit-leveranser gör vi det jobbet åt kunden, säger Robert Gjersvold.

Han upptäckte själv fördelarna med kit-leveranser när han hade eget verkstadsföretag och var kund hos Repay.

– En smart tjänst som mitt företag hade stor nytta av. Det som krävs för att det ska fungera är att inköpsavdelningen har en bra dialog med Repays säljare så att rätt antal delar kommer med i kitet i varje leverans.


Bakgrunden till att Repay kan erbjuda tjänsten är att man på alla enheter kan ha många olika kunder på varje plåt som skärs. Varje artikel som skärs plockas sedan ner i olika pallar, som märks upp med etiketter så att kunden ser precis vilka delar den innehåller.

– Idag kör vi på Repay kit-leveranser som innefattar allt från två artiklar i en pall till många pallar med skurna och kapade artiklar. Det är mycket uppskattat, säger Robert Gjersvold.