Tillväxt tillsammans


Nyheter

Robin – Repays rallycross-stjärna

18 SEPTEMBER 2022

Robin Starö, platschef på Repay i Avesta, är företagets egen rallycross-stjärna. I årets SM blev det en fjärdeplats totalt – men det var inte långt från guld.
– Jag är revanschsugen inför nästa säsong och satsar på att bli bäst i Sverige, säger han.

Robin Starö, platschef Repay Avesta


Robin Starö började köra folkrace redan som 15-åring – då bodde han utanför Strömsund i Jämtland och tävlade för Vilhelmina Motorklubb – och växlade upp till rallycross 2015 för att få köra på bättre och snabbare banor. Numera kör han för Västerås Motorsällskap och tillhör sedan flera år Sverigeeliten. Främsta meriten hittills är totalvinsten vid årets upplaga av Norrlandsveckan, där man under en vecka kör i Kalix, Piteå och Skellefteå, som är den största tävlingen i Sverige sett till antalet deltagare. Vinsten gav en segercheck på 50 000 kronor.

– Jag dras till rallycross för att det är full attack hela tiden under ett lopp. Det är väldigt intensivt, action från start till mål under de fyra-fem minuter som ett heat pågår. Det är också en fysisk sport, jag brukar ha ungefär samma puls efter ett lopp som när jag sprungit en mil.


Skräddarsydd bil

I år var det ytterst nära att han skulle ha kunnat titulera sig Sveriges bäste rallycross-förare. Inför den avslutande SM-deltävlingen i Kalix låg han tvåa och hade bra läge i första heatet. Då fick han motorhaveri, tappade alla poäng i tävlingen och slutade till sist fyra i totalen.

– Det var snöpligt att vara så nära. Nu satsar jag allt jag har för att vinna nästa år i stället.

För att klara de tuffa förhållandena som ett rallycross-lopp innebär behövs en bil som är skräddarsydd. Robin tävlar med en Toyota Corolla där allt är specialbyggt. Det är bara torkarmotorn kvar från normalbilen. Robin har också byggt en egen rallybil, en Volvo 240, som han tränar med på vanliga vägar för att utvecklas som förare.

– Tävlingarna sliter på bilen, samtidigt måste allt material vara i toppskick för att jag ska ha en chans att vinna loppen.


Många sponsorer

Robins pappa har funnits med som medhjälpare under hela karriären, idag finns också fler som är med i teamet. Det är mycket som ska fungera, inte minst bilen, och omkostnaderna under en säsong brukar landa på runt 200 000 kronor.

– Det är en dyr sport, helt klart. Som tur är har jag flera bra sponsorer, däribland Repay. Annars skulle det vara svårt att få ihop det. Det som underlättar i sponsorjakten är att det är en publikvänlig sport, både om man är på plats och ser på tv.

Vad gör dig till en bra rallyförare?

– Jag brukar vara bra i starterna. Det är viktigt, om du kommer först där får du fritt spår där framme och har bättre förutsättningar att köra på en bra tid. Så det gäller att vara reaktionssnabb när startlampan slår om till grönt. Jag har tränat mycket på det och har bra reaktionsförmåga. En styrka som jag har är nog också att jag tränar mycket, jag är ambitiös. Nöter mycket med bil och löptränar också.

På Repay följer medarbetare från hela Sverige Robins framfart på rallycross-banorna.

– Det är väldigt kul att en av Sveriges bästa rallycross-förare arbetar hos oss. Robin är omtyckt som platschef och både målinriktad och kompetent även i sitt vanliga jobb. Självklart önskar vi honom lycka till inför nästa säsong och håller tummarna för att det blir SM-guld 2023, säger Peter Jonsson, vd på Repay.