Lågkonjunktur? Inte på Repay i Kiruna. Johan Karlsson är platschef på Repays nordligaste enhet som gick jättebra 2022 och har fortsatt 2023 i samma stil.
– Vi älskar att ge bästa möjliga service och det gillar våra kunder, säger han.
Johan Karlsson började på Repay 2010 och blev platschef 2020. Innan Repay arbetade han bland annat på CSN:s kundcenter i Kiruna, som säljare i stadens Teliabutik och som IT-konsult i Stockholm. På Repay hamnade han av en slump via sin storebrors kompis som arbetade på Repay förut.
– Jag kunde noll om stål men fick prata med grabbarna på enheten och erbjöds jobb i verkstaden. Det visade sig vara en hel värld det här med stål och jag fastnade snabbt och ville bara lära mig mer och mer.
Vad utmärker Repay i Kiruna som arbetsplats?
– Gemenskapen, hur vi ställer upp för varandra och pushar oss själva att ständigt bli bättre.
Du har två medarbetare i Kiruna, Oscar Strandelin och Jesper Johansson. Berätta om dem och deras kompetens.
– Det är få förunnat att ha så grymma personer runt sig, båda är som ledare. Oscar och Jesper är duktiga problemlösare som alltid jobbar på att hitta bästa möjliga lösningar för våra kunder. Båda har ett stort kunnande om det vi gör och är proffs på service. Jag tror att kunderna upplever oss som de pigga och enkla experter vi vill vara.
Hur är du som platschef?
– Jag hoppas att jag är lyhörd och ödmjuk, både mot medarbetare och kunder, för det tror jag stenhårt på. För att vara ett stöd och en ledare krävs att man kan sätta sig in i olika situationer och se allas behov. Jag har alltid jobbat med serviceyrken där kunden varit i fokus och älskar att hjälpa människor.
Ni fokuserar på handelsstål i olika former, varför blev det den inriktningen?
– Gruvnäringen är stor här och den har ett stort behov av handelsstål. Repay såg tidigt ett värde i att ha en lokal enhet med den inriktningen. Det är ofta snabba ryck vid förfrågningar, ordrar och leveranser och det är vi duktiga på. Vi kan snabbt ställa om för att klara brådskande beställningar. Ett stort plus för kunderna är att vi erbjuder färdigkapat material, de kan till exempel skicka ritningsunderlag och få färdiga kit till konstruktioner och liknande.
Alla Repay-enheter i Sverige jobbar tillsammans och tar ofta hjälp av varandras kompetens, hur ser det ut för er?
– Kunderna i Kiruna är väl medvetna om Repays kompetens inom figurskärning. Så vi har många sådana projekt där vi kan styra jobben mot lämplig enhet. I regel hjälper enheterna i Gällivare och Skellefteå piggt till med det. Det har under åren levererats stål hit från alla Repay-enheter och det är en enorm styrka vi har. Även åt andra hållet där kunder behöver handelsstål får vi hjälpa till.
Vad gör du helst när du inte jobbar?
– Just nu är det paus med fritidsintressen. Jag och min sambo Johanna har två döttrar, en som är 5 månader och en 2,5 år, som får allt fokus. Jag har också en 10-årig son som för tillfället bor med sin mamma i Gällivare. Han paxar jag på lov och alla helger jag kan.
Annars ligger friluftsliv med fiske och en tur till fjällen med brädan högt upp på listan. Hoppas lite i smyg att flickorna blir intresserade av utförsåkning så att vi får hänga med dem i backarna framöver.