BS Verkstäder i Falköping anlitas flitigt av hela den nordiska järnvägsbranschen. Företaget har de senaste åren blivit en allt större kund hos Repay.
– Repay är kunniga, engagerade och väldigt bra på snabba leveranser, säger Niklas Bäck, projektledare på BS Verkstäder.
BS Verkstäder är ett anrikt företag som startade 1978 och som sedan 1990 har varit specialiserade på livstidsförlängning och underhåll av järnvägsfordon. Företaget har ett 50-tal anställda och arbetar med alla typer av järnvägsfordon: gula maskiner, godsvagnar, el och diesellok, motorvagnar (el, diesel) och museifordon.
– En kul kund som jobbar med många intressanta projekt. De utnyttjar stor del av vår kompetens och köper till exempel rörlaserskurna öppna profiler och rör från Köping och laserskuren plåt från Uddevalla. Vi är glada över att nu ha löpande leveranser till dem i åtminstone 2,5 år, säger Mikael Hjorton, teknisk säljare på Repay i Uddevalla.
Utöver underhåll arbetar BS Verkstäder även med produktutveckling. De har bland annat tagit fram ett eget växeldriv som de är ensamma om i Sverige. Omkring 800 stycken används på olika bangårdar och industrispår runt om i landet.
– Till tillverkningen av växeldriv köper vi en hel del hålprofiler av Repay. Vi skickar ritningar till dem hur vi vill ha det och får tillbaka profiler som är färdiga att använda. Det sparar mycket tid för oss, säger John Ericsson, ansvarig för tillverkning av växeldriven.
Ett spännande pågående projekt hos BS Verkstäder just nu är utvecklingen av en ny typ av lokhytt. Målsättningen är att skapa en hytt med bättre totalekonomi och ökad nyttjandegrad, som är lättare att underhålla och har bättre tillgänglighet än dagens hytt. Hytten ska också ge föraren bättre sikt och bättre ergonomi.
– I en hytt ingår flera hundra olika hålprofiler och här har vi stor hjälp av Repay. De levererar färdiga och märkta profiler som vi smidigt kan placera ut där de ska vara, säger Tonni Horsevad, som är svetsansvarig på BS Verkstäder.
BS Verkstäder arbetar nu intensivt med pilotserien av hytterna, målet är att de ska vara klara för testkörning fjärde kvartalet 2024.
– Det handlar om ett stort utvecklingsarbete där vi delvis ger oss ut på oprövad mark. Därför är det viktigt att ha bra samarbetspartners och Repay är verkligen det. Mikael Hjorton kommer ofta med förslag på hur Repays lösningar kan hjälpa oss framåt. Det känns som att Repay är måna om att slutprodukten blir riktigt bra, säger Niklas Bäck.