Nyheter

Repay skär åt hårdsatsande Hakfelt

10 DECEMBER 2025

Repay skär åt hårdsatsande Hakfelt

Hakfelt Produktion i Bräcke är en framgångsrik legotillverkare som numera lägger ut all sin skärning av plåt på Repay.
– För oss är det en effektiv lösning som gör det möjligt att satsa mer på svetsning, bearbetning och målning, säger Fredric Hakfelt, vd och ägare.

Repay skär åt hårdsatsande Hakfelt

Företaget startades 1991 av Per Hakfelt och togs 2019 över av hans söner Fredric och Pontus. I dag har Hakfelt Produktion, som är specialiserade på plåtbearbetning i tunn och medelgrov plåt, 61 anställda och omsatte 77,5 miljoner senaste räkenskapsåret. De har stor flexibilitet och kan erbjuda enstycksproduktion, korta och långa serier samt såväl enkel som komplicerad tillverkning.

– Både jag och Fredric hade jobbat länge i företaget innan vi tog över. Pappa har byggt upp en stark organisation, med kompetenta nyckelpersoner och många kunniga anställda som varit företaget trogna i många år, säger Pontus Hakfelt, marknadschef och ägare.

Många fördelar

Bröderna satsar hela tiden på att utveckla företaget. Som ett led i detta valde man för ett år sedan att sälja sina tre skärmaskiner (två laser och en gas) till Repay och lägga ut all skärning på Repay. Anledningen var att man behövde modernisera sin lackering och investera i en ny laserskärmaskin. Att göra båda samtidigt skulle innebära stora kostnader.

– Efter en dialog med Repay kom vi fram till att lägga ut all skärning på dem. Det gav många fördelar. Vi frigjorde lokalyta där vi kunde bygga ny anläggning för pulverlackering, fick bort dyra driftkostnader för lasern och kostnader för vårt plåtlager, säger Fredric Hakfelt.

– Lösningen gör det möjligt för oss att omsätta pengar snabbare och förbättra likviditeten. Den innebär också att vi kan utöka vår satsning på svetsning. Förutom en större yta ska vi investera i fler svetsrobotar, vi har tre i dag, men det ska snart vara fyra, säger Pontus Hakfelt.

100 procent kvalitetskontroll

Tidigare köpte Hakfelt en del målning av andra aktörer. Tack vare den nya lackeringen kan man sköta all målning själva, vilket innebär en kvalitetssäkring.

– Att leverera med kvalitet är oerhört viktigt för oss och genom att göra all lackering själva har vi 100 procent kvalitetskontroll i huset. Våra kunder är väldigt nöjda med det, säger Fredric Hakfelt.

Så, var det då en självklarhet att lägga ut all skärning på Repay?

– Nej, skärning har varit en stor del av det företag som pappa byggt upp, så vi ville förankra med honom innan vi gjorde det. Men vi fick ett bra intryck av Repay, både gänget i Strömsund och Repays styrelseordförande Petter Mikaelsson, så till slut kändes det som ett tryggt val, säger Pontus Hakfelt.

4 000 artiklar per år

Övergången till att lägga ut all skärning på Repay var inte smärtfri från början, men nu rullar allt på som det ska.

– Det tog ett tag att få till allt som vi ville ha det, men Repay var hela tiden lyhörda och lösningsorienterade och ställde verkligen upp för att det skulle bli bra, säger Fredric Hakfelt.

Hakfelt Produktion är största kunden för Repay i Strömsund, som det senaste året har levererat runt 4 000 olika artiklar till Bräckeföretaget.

– Vi har daglig kontakt med dem och är på plats i Bräcke nästan varje vecka. Det är inspirerande att ha en kund som hela tiden satsar hårt på att utvecklas. Vi ser fram emot att växa tillsammans med Hakfelt många år till, säger Robert Gjersvold.

Och de tre skärmaskinerna Repay köpte av Hakfelt hamnade på olika Repay-verkstäder runt om i Sverige, nämligen i Avesta, Strömsund och Svedala.

Repay skär åt hårdsatsande Hakfelt
  • Webbshop