Tillväxt tillsammans

Nyheter

Wåhlins blev Repay – ”Digitaliseringen en viktig skillnad”

27 oktober 2021

I februari i år förvärvade Repay Mitt det i Krylbo baserade Wåhlins skärteknik. Nu, ca 9 månader senare har bolaget hunnit komma in i många delar av Repays både struktur och arbetssätt. Vi tog ett snack med Josef Wåhlin för att få höra hans syn på vad ägarförändringen har inneburit, både för honom som ledare, företaget, medarbetarna och kunderna.

Wåhlins

Vad blev annorlunda?

På Wåhlins jobbade vi mer manuellt med ordrar på papper etc. Nu har vi fått ett helt annat systemstöd. Vi har blivit mer digitaliserade i allt från arbetsordrar till fakturering. Vilket känns som en viktig förutsättning för att vi ska kunna växa på det sätt som vi vill.

På vilket sätt känns det att Wåhlins nu blivit en del av Repay-koncernen?

För mig som ledare så finns det en stab som finns i bakgrunden som kan hjälpa mig med IT-frågor, personalfrågor, miljöarbete, certifieringar etc. De kan stötta oss för att lösa de utmaningar man stöter på. Det är ett skönt stöd att ha.

Hur känns det då?

Det känns riktigt bra! Det fanns från grunden en bra matchning mellan bolagen. Vi har kulturer och sätt att arbeta som lirar med varandra. Vi ska skära stål snabbt, vara nära våra kunder och leverera rätt kvalitet till rätt pris. Men vi har även lite olika tänk i vissa delar. Så det finns saker vi kan lära av varandra också.

Vad innebär det för era kunder?

För våra kunder har det inte varit någon stor skillnad hittills i leveranserna. Men kanske i tryggheten då vi har möjlighet att ta fler och större ordrar där Repays enheter kan hjälpa varandra med leveranser och dessutom ger det kunderna en trygghet att vi har en stark ägare i ryggen. Vi satsar offensivt och ska växa. Under nästa år ska vi flytta in i en ny stor lokal som är mer än dubbelt så stor som dagens lokaler. Vilket kan ge oss snabbare genomlöpstider och ett bredare erbjudande som bockning och gängning, till exempel. För kunderna innebär det här såklart att vi blir en ännu bredare och vassare samarbetspartner.

Hur har mottagandet varit bland befintliga kunder?

Det fanns en viss oro kring förändringen initialt bland en del befintliga kunder då de har tyckt att man även tidigare har haft ett bra samarbete med oss. Men efter vägen så har vi fått i princip bara positiv respons.

Vad tyckte personalen då?

Bra mottagande generellt. Visst fanns en oro om vad som skulle hända med mig som drivit verksamheten, om jag skulle sluta eller trappa ner. Men jag har varit tydlig med att jag inte ska någonstans utan vill fortsätta utveckla den här verksamheten framåt, och det har vi större förutsättningar till nu när vi är en del av Repay.

Vad ser du mest fram emot på resan framöver?

Att få flytta in i de nya lokalerna med de möjligheter som det ger. Och att vi får möjligheten att fortsätta utvecklas och expandera med befintliga och nya kunder.

Wåhlins