Repay och Cranab, som utvecklar och tillverkar vi kranar, gripar och buskröjare i världsklass, har samarbetat i snart 20 år. Samarbetet inleddes under 2001 då Repay fortfarande hette Stålteknik. När Repay för 15 år sedan tog över gasskärningen från Cranab så blev det den första kunden där Repay klev in som det vi idag kallar för tillväxtpartner för våra kunder.
Bakgrunden var ett strategiskt beslut från ledningen som ville spara plats i vår produktionsanläggning. De slutade med att Repay köpte vår gasskärningsmaskin och vi fick istället plats med en laserskärmaskin. Repay har sedan dess levererat tiotusentals skurna detaljer till Cranabs produktionsanläggning i Vindeln, Västerbotten. Under alla år har Repay också levererat fixturdetaljer till svetsningen samt prototyper för Cranabs nya produkter. Båda dessa innehåller många olika plåtkvaliteter och grovlekar av plåt samt både laserskurna och gasskurna detaljer.
– Det vi uppskattar mest i med Repay är enkelheten i samarbetet. Vi tillhandahåller ritningar på det vi vill ha. Och vi får bra leveranser i rätt kvalitet, i rätt tid. Kommunikationen är snabb och enkel vilket gör att vi kan känna oss trygga hela vägen , säger Mats Ekman, strategisk inköpare på Cranab.
– Cranab har också varit med och utvecklat Repays expresstjänster genom sitt sätt att ställa krav på olika leveranstider beroende på det aktuella behovet. Även om de flesta artiklarna är en del av det ordinarie flödet som går med veckovisa leveranser så dyker det ibland upp akuta behov som måste lösas snabbare, men inte alltid över dagen. Ur det föddes våra olika expresstjänster, berättar Sebastian Sommerich, platschef på Repay Skellefteå som fortsätter, – När man jobbar länge tillsammans så lär man mycket av varandra. Cranab är en väldigt uppskattad kund som varit en viktig del av Repays utveckling.
Förutom leveranser av gasskuren grov plåt (över 20mm), fixturdetaljer och prototypleveranser så innehåller även samarbetet, vid behov, en stor portion kapacitetsskärning, där Repay fyller upp de delar av produktionsflödet som inte Cranabs egna laserskärmaskiner mäktar med. Mats Ekman berättar:
– När vi själva har fullt i våra maskiner så kan vi luta oss mot Repay som avhjälper vår kapacitetsbrist med säkra och kvalitativa leveranser. Vi köper också en del laserskuret som vi inte själva är bäst på att skära, som vår teknikavdelning definierar som en köpe-artikel. Legoskärningen är man vassa på, Repay har en stark och bra maskinkapacitet och ett brett plåtlager, så de kan erbjuda fler och andra artiklar än många andra kan erbjuda. De är väldigt kompletta – vilket vi uppskattar.
När Mats blir ombedd att beskriva människorna på Repay med tre ord så har han svårt att begränsa sig: – Enkla, jordnära och utvecklingsbenägna är de ord som jag först tänker på. Men även kundtillvända och kompetenta är ord som jag får upp i huvudet, avslutar Mats.
Tack för ett långt och givande samarbete, säger vi på Repay.