Struktur, utbildning och en mer renodlad verksamhet. Det är tre faktorer som har vänt röda siffror till svarta på Repay i Uddevalla.
– Vi har fördubblat produktiviteten – med en mindre personalstyrka, säger platschefen Patrik Klingborg.
På Repays enhet i Uddevalla görs termisk skärning i teknikerna gasskärning och laserskärning. Här har man de senaste åren gjort stora förändringar som gett betydande resultat.
– Tidigare hade vi en väldigt spretig verksamhet med begränsade resurser. Det ville vi komma till rätta med, säger Patrik.
Då jobbade enheten inte bara med skuren plåt utan även med handelsstål och tillverkning av stålpålar som såldes till Repay Pålen. Beslutet fattades att separera de två bolagen, för att istället helt fokusera på skuren plåt.
– Vi fick en mer renodlad verksamhet som var lättare att styra. Det blev färre arbetsmoment och lättare att rotera personal på olika positioner. Det gör oss också mindre sårbara vid frånvaro eftersom alla kan hjälpas åt och samarbeta, säger Patrik.
Arbetssättet strukturerades upp, en prioriteringsordning upprättades och personalen utbildades. I dag har personalen en mycket hög kompetens.
– Personalen fick ett tydligare stöd och utökat egenansvar. Nu är de så självständiga att jag i dagsläget är väldigt lite involverad i produktionen. Vi har i dag bra rutiner för alla arbetsmoment och är ett helt annat företag jämfört med för tre år sedan. Det är väldigt kul! säger Patrik.
Han har varit platschef i Uddevalla i cirka fem år, men har jobbat på Repay i hela 14 år.
– Jag har gjort det mesta här. Jag började köra travers, har jobbat med kapning, rörlaserskärning och leveransbevakning med mera, säger han.
Förändringarna i fabriken har lett till att produktiviteten har fördubblats. Nu skär varje operatör dubbelt så mycket plåt per skift än tidigare.
– Nu är vi tio stycken i verkstaden men vi ska bli fler. Vi tittar också på maskininvesteringar och arbetsmiljön. Personalen är det viktigaste vi har så det är väldigt viktigt att de trivs, säger Patrik.