Under pandemin började Repay Uddevalla erbjuda snabba leveranser till sina kunder. Det blev en succé som har bidragit starkt till att företaget fördubblat sin omsättning de senaste två åren.
– Det känns väldigt roligt att vi kunde hitta en lösning att komma upp i volymer under tuffa tider, säger Pär Wallin, innesäljare.
Repay i Uddevalla utför termisk skärning i teknikerna gasskärning och laserskärning. För att få ett optimalt plåtutnyttjande och säkerställa hög leveransprecision följer runt 80 procent av alla ordrar samma flöde: order vecka ett, produktion vecka två och leverans vecka tre. Företaget erbjuder också expresstjänster med en högre taxa, där det går att få leveranser inom ett dygn, två dygn eller en vecka.
Sedan två år tillbaka har företaget också speciella avtal med några kunder i byggbranschen om att leverera inom en vecka. Upprinnelsen till detta var pandemin. Repays försäljning gick då, precis som för många andra, ner och företaget insåg att något måste göras.
– Vi visste att det fanns en marknad för snabba leveranser och vände oss därför till några företag i byggbranschen som ofta är i behov av att få sina produkter snabbt. Vi frågade om de skulle anlita oss om de fick sina leveranser inom en vecka. Gensvaret blev mycket positivt och sedan rullade det på.
Tack vare de nya snabba leveranserna kom Repay upp i volymer igen, ja, kunde till och med utöka dem – trots att pandemin lamslog hela den globala ekonomin.
– Vi hade en liten dipp i början av pandemin, men sedan dess har vi vuxit hela tiden. Omsättningen har fördubblats de senaste två åren och vi har också vuxit i antalet anställda. Så större flexibilitet när det gäller produktion och leverans har definitivt varit mycket lyckat för oss.
Att kunna ställa om till snabba leveranser var en viktig lärdom som Repay Uddevalla gjorde under pandemin, en annan hur viktigt det är att kunna vara flexibel även på andra områden.
– Våra utesäljare kunde ju helt plötsligt inte åka ut och träffa kunder som de brukade. Där blev digitala möten en lösning. När pandemin nu är över fortsätter vi med en hel del digitala möten där det passar, på så sätt sparar vi både pengar och skonar miljön. Färre resor gjorde också att utesäljarna fick tid över till annat. Den tiden använde de bland annat till att städa i säljsystemen och kontakta gamla kunder. Genom att uppdatera kundlistan fick vi faktiskt tillbaka flera kunder.
Läs mer om våra expresstjänster här>> https://www.repay.se/17/66/expresstjanster/